Wachtlijst-bemiddeling

 

Jij wilt toch ook dat jouw werknemers snel en gezond weer aan het werk kunnen? 

VLC & Partners helpt je met actuele informatie over de wachtlijstbemiddeling. 

 

 

Beste heer, mevrouw demo,

Deze informatie over wachtlijstbemiddeling is bestemd voor:
Demo

Acht weken wachten voordat je aan de beurt bent in het ziekenhuis of bij de specialist? Dat ziet natuurlijk niemand zitten. Het overkomt veel mensen, maar dat betekent niet dat je het zomaar moet accepteren. Met wachtlijstbemiddeling kunnen voor medewerkers met langdurig verzuim de wachttijd met gemiddeld 26 tot 49 dagen verkort worden. Hiermee verlaag je de verzuimkosten.

Wat is wachtlijstbemiddeling?

Wanneer de wachttijd voor behandeling langer duurt dan de landelijke normen (de zogenaamde ‘Treeknormen’) dan kan er wachtlijstbemiddeling aangevraagd worden. Een werknemer kan zelf besluiten om wachtlijstbemiddeling aan te vragen, maar als werkgever kan je hier vaak ook in bemiddelen. Verder moet de werknemer op een wachtlijst staan bij een ziekenhuis, zelfstandig behandelcentrum, voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ) of voor wijkverpleging. 

Landelijke normen wachtlijstbemiddeling

Besparing ligt tussen 26 en 49 dagen
Maak gebruik van netwerk verzekeraar
Besparing verzuimkosten in geld € 6.000,- tot € 19.000,- per jaar

Veelgestelde vragen

Wat is wachtlijstbemiddeling?

Voor wachttijden in de zorg zijn landelijke normen afgesproken. Soms is die wachttijd langer dan die norm. Je kunt dan wachtlijstbemiddeling aanvragen, ook voor je naaste(n). De adviseur van het zorgteam kijkt dan waar je sneller terecht kunt.

Wanneer kan je wachtlijstbemiddeling aanvragen?

  • Als je op een wachtlijst staat bij een ziekenhuis, zelfstandig behandelcentrum, voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ) of voor wijkverpleging
  • De wachttijd langer is dan de landelijke normwachttijd

Wat als mijn werknemer geen gebruik wil maken van de geboden optie tot snellere hulp?

Het kan zijn dat een werknemer al langer onder behandeling is en een goede band heeft met zijn/haar zorgverlener. Of dat hij/zij gewoon liever in de buurt geholpen wil worden en hierdoor geen gebruik wenst te maken van de aangeboden optie tot wachtlijstbemiddeling. Hier kan je niets aan doen. Een werknemer heeft altijd een keuzevrijheid voor zijn/haar behandelaar.

Meer informatie

Wilt u meer weten?
Klantteam Zorg & Verzuim staat voor u klaar.

Als je vragen hebt over de collectieve zorgverzekering of hulp kan gebruiken bij het informeren van jullie medewerkers dan kan je altijd contact met ons opnemen. Wij zijn op werkdagen van 08.30 uur tot 17.00 uur bereikbaar op onderstaand telefoonnummer.