Wachtlijst bemiddeling

Wil je dat je werknemers snel en gezond weer aan het werk kunnen? Op deze pagina vind je relevante en actuele informatie over de wachtlijstbemiddeling van de gecontracteerde verzekeraars

 

 

Beste heer, mevrouw demo,

Deze informatie is bestemd voor leden van Bouwend Nederland die een collectieve zorgverzekering van Zilveren Kruis en/of De Friesland aanbieden aan hun werknemers. Demo

Acht weken of langer wachten voordat je aan de beurt bent in het ziekenhuis of bij de specialist? Dat wil natuurlijk niemand. Toch overkomt het veel mensen, maar dat betekent niet dat je het zomaar moet accepteren. Met wachtlijstbemiddeling kunnen de wachttijden voor medewerkers met langdurig verzuim gemiddeld met 26 tot 49 dagen worden verkort. Zo kun je de verzuimkosten verlagen.

Wat is wachtlijstbemiddeling?

Als de wachttijd voor een behandeling langer duurt dan de landelijke normen (de zogenaamde ‘Treeknormen’), kun  je wachtlijstbemiddeling aanvragen. Een werknemer kan dit zelf doen, maar als werkgever kun je hier ook bij helpen. De werknemer moet op een wachtlijst staan bij een ziekenhuis, zelfstandig behandelcentrum, voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ) of voor wijkverpleging.
 

Landelijke normen wachtlijstbemiddeling

Besparing ligt tussen 26 en 49 dagen
Maak gebruik van netwerk verzekeraar
Besparing verzuimkosten in geld € 6.000,- tot € 19.000,- per jaar

Zo werkt het

Zilveren Kruis

Door wachtlijsten in de zorg worden werknemers met medische klachten niet altijd goed of op tijd geholpen. Met de Zilveren Kruis Zorgcoach kun je als werkgever regelen dat zij snel en kwalitatief goede zorg krijgen.

Je kunt de Zorgcoach inschakelen via de Werkgeversdesk Arbeidsgerelateerde Zorg. Omdat er een collectieve zorgverzekering bij Zilveren Kruis is afgesloten kun je voor alle werknemers die deelnemen aan het collectief kosteloos gebruikmaken van wachtlijstbemiddeling via Zilveren Kruis. 
 

Vraag aan

De Friesland

Wachtlijstbemiddeling van De Friesland helpt je werknemers sneller toegang te krijgen tot zorg door wachttijden te verkorten. Als werkgever meld je je werknemer aan bij De Friesland.

 Vervolgens neemt een zorgadviseur contact op je werknemer om de situatie te bespreken en alternatieve zorgaanbieders met kortere wachttijden te vinden. De Friesland regelt de administratie en houdt zowel jou als je werknemer op de hoogte van de voortgang.
 

Vraag aan

Veelgestelde vragen

Wat is wachtlijstbemiddeling?

Wachtlijstbemiddeling is een service waarbij je hulp krijgt om sneller een behandeling te krijgen als de wachttijd voor zorg te lang is. Voor wachttijden in de zorg zijn namelijk landelijke normen afgesproken. Soms is die wachttijd langer dan die norm. Een zorgadviseur zoekt voor jou een alternatieve zorgaanbieder met kortere wachttijden. Je kunt dan wachtlijstbemiddeling aanvragen, ook voor je naaste(n). 

Wanneer kan je wachtlijstbemiddeling aanvragen?

  • Als je op een wachtlijst staat bij een ziekenhuis, zelfstandig behandelcentrum, voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ) of voor wijkverpleging. 
  • De wachttijd langer is dan de landelijke normwachttijd
     

Wat als mijn werknemer geen gebruik wil maken van de geboden optie tot snellere hulp?

Het kan zijn dat een werknemer al langer onder behandeling is en een goede band heeft met zijn/haar zorgverlener. Of dat hij/zij gewoon liever in de buurt geholpen wil worden en hierdoor geen gebruik wenst te maken van de aangeboden optie tot wachtlijstbemiddeling. Hier kan je niets aan doen. Een werknemer heeft altijd een keuzevrijheid voor zijn/haar behandelaar.